Bedring

Odin er i mye bedre form. Feberen roet seg etter noen dager, og allmenntilstanden er på vei opp. Han er fremdeles ikke helt lik seg, men stort sett i godt humør. Mandag og tirsdag var slitsomme døgn. Mandagskvelden ble han så dårlig at vi ringte barn intensiv for å skru opp respiratoren, men det ble heldigvis ikke aktuelt likevel. Tirsdag snakket vi med hans “faste” lege på St. Olavs, og hun ville ha han oppover om han ble mer anstrengt i pusten. Heldigvis roet det seg etter dette, så det ble ikke aktuelt likevel. Vi hadde hjemmebesøk av fastlegen tirsdag, og tok prøver av både slim fra trachen, mandlene, urinprøve, blodprøve. Det er godt at han blir skikkelig fulgt opp, selv om det heldigvis ikke ble alvorlig denne gangen. Nå plages han med hoste og slim. Han våkner av hostekuler på natten, og vi må hjelpe han å få vekk slimet med både inhalasjoner og suging. I natt sugde vi 10 ganger på 45 minutter, men så sovnet han godt igjen etterpå. Hvis han ikke blir bedre skal vi prøve astmamedisin, etter anbefaling fra St. Olavs.

På onsdag var jeg på ansvarsgruppemøte. Steinar og jeg skulle dra sammen, men kunne ikke det når Odin ikke var i form. Jeg syns egentlig ikke noe om å måtte dra på sånt alene, for vi er sterkere sammen. Heldigvis var det et godt og konstruktivt møte. Vi er i full gang med planlegging mot barnehagestart i august. Før den tid skal:

– Odin tilvennes, og det har vi allerede begynt med. Det er vel derfor han blir syk.. 😉

– Personalet skal læres opp, og noen nye må trolig ansettes.Odin må ha en-til-en i barnehagen. Den praktiske opplæringen tar trolig Steinar og/eller jeg. Samtidig som vi kanskje må bruke de fra hjemmesykepleien til opplæring. Og de skal ha teoriopplæring fra St. Olavs.

– Utstyr må på plass – så både ergoterapeuten og jeg er i gang med bestillinger/tilrettelegging. Odin skal få eget soverom i barnehagen, så han får plass til både utstyr og forbruksmateriell. I tillegg er tanken at han kan trekke seg tilbake ved behov.

– Logoped arbeider med sakkynding vurdering, slik at Odin kan få et spesialpedagogisk tilbud i barnehagen. Spesielt mtp språkopplæring. Planen per nå er å starte med både visuell støtte og tegn-for-tale i tillegg til å videreutvikle det verbale språket hans.

– Rutiner må fastlegges i forhold til alt av utstyr osv. F.eks. forbruksmateriell i barnehagen – både skift/vask, varetelling og bestilling. 

Det er sikkert flere ting som skal på plass, men dette er det jeg kommer på i farta. Jeg skal innrømme at jeg blir litt stresset da alt dette skal skje, samtidig som vi blir 2-barnsforeldre og det er sommer (ferieavvikling). Vi skal jo også blant annet lære opp nye ferievikarer her hjemme. Så det blir nok ingen kjedelig barseltid – for ting går slag i slag. Lillesøster trives foreløpig godt inni magen, og viser ingen tegn til å ville starte livet på utsiden. Nå er termin om 19 dager. Vi har fått en avtale med hjemmesykepleien som vi er fornøyd med, så Odin blir passet på av en av de + svigermor under fødselen. Men jeg gruer meg litt til vi skal dra fra han, for Steinar og/eller jeg har vært med han ca hele døgnet det siste året. En av oss er alltid i umiddelbar nærhet. Så det blir rart å “gi fra seg ansvaret”…

En blogg om å ha verdens fineste sønn, og hvordan livet og hverdagen er når han er alvorlig syk. Våren 2016 kom lillesøster til verden.
Posts created 428

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top