21.02.2016

Når Steinar klager på lite blogging må det vel litt skriving til. Hehe. Odin har, som vanlig, gode dager. Han prater som en foss. Til tider virker det som han synger. Han stråler som ei sol, og sjarmerer alle på sin vei. Samtidig har han blitt veldig mamma- og pappadalt. Nå blir det ofte gråt og tårer hvis vi forlater rommet slik at han er igjen med noen andre – hjemmesykepleie eller familie. Også de fra hjemmesykepleien, som han kjenner godt, strekker ikke helt til for tiden. Det er krevende, og gjør spesielt opplæring av nye folk ekstra utfordrende. Odin bruker mye tid på å godta dem, og jeg syns han virker litt “utenfor” og “rar” når vi har nye folk her. Men utenom det har opplæring av de nye gått veldig bra. Vi har laget en oversikt over alt hver enkelt skal lære, slik at det er enkelt å holde kontroll på hvem som har gjort hva. De som har vært hos oss så langt har virket interesserte, og tatt alt fort. Jeg snakker til jeg blir ør i hodet, for jeg føler det er så mye informasjon jeg må dele.

Odin har begynt å spise mer selv. Han koser seg med å spise grøt mm. selv, og med overraskende lite grising. Det vanskeligste er å få mer grøt på skjeen når den er tom.

Ellers har jeg blitt litt “frelst” av boken “Tiden med barn” av Inger-Lise Køltzow. Det er en barnehagelærer og mor som har skrevet ei bok om hvordan man bruker tiden med barna sine. Jeg er absolutt ikke enig i alt, men syns hun hadde mange gode poeng. Enkelt sagt handler det om å gjøre barn selvstendige, og deltagende i familiens arbeid. I starten vil det være merarbeid for foreldrene, men på sikt skal familien bruke tiden sin mot samme mål. Foreldrene skal ikke måtte dele tiden sin inn i “tid for/med barna” og “tid for foreldrene”, der tid med barna kun brukes på lek, og foreldrenes tid må brukes på husarbeid etter leggetid. Derfor har vi nå begynt å involvere Odin mer i arbeid i huset, og han elsker det. Han “vasker” gladelig av bordet sitt etter han har spist. Han rågliser når han får bære posen med bæsjebleiene sine ut i gangen. Enkle grep, men det er helt tydelig at han koser seg med nye oppgaver og utfordringer. 

Tidligere denne uken hadde vi et møte angående barnehagestart for Odin. Det vil bli en langvarig prosess, både med tilvenning og opplæring. Men vi gleder oss, og tror det blir bra for Odin. I første omgang skal vi besøke barnehagen i korte perioder. Så skal den videre tilvenningen og opplæringen planlegges senere. 


Vi har anskaffet søskenvogn til lillesøsters ankomst. Og den måtte vi prøvetrille i går. Om 3 måneder er vi fire. <3 Alt tyder på at lillemor i magen har det godt. Hun er en sprellemann, som gladelig melder fra at hun har det fint. Odin elsker å dra opp genseren min for å kose med magen. Når jeg spør om han vil gi lillesøster et kyss så får magen et skikkelig smellkyss. Han er så god!


I slutten av februar slutter foreldrepermisjonen min, for denne gang. Da går Steinar umiddelbart i gang med sin permisjon, så han vil nå ha fri fra jobb frem til juli. Det er godt å vite at han blir hjemme til og med fødselen, bare i tilfelle noe skal skje før termin. Siden jeg snart går ut i ny permisjon hadde jeg ikke tenkt meg tilbake på jobb i mellom. Men for en ukes tid siden begynte jeg å leke med tanken på å jobbe litt igjen. Det fristet litt å få et glimt av en normal hverdag, med elever og kolleger. Så nå skal jeg være timesvikar på en skole i nærheten her. Jeg både gruer og gleder meg, men tror det blir et godt avbrekk. I halvannet år har jeg vært ut av jobb, og etter lillesøster kommer blir det et år til. Det blir bare to dager per uke, siden det må bli når vi har hjemmesykepleie.

Det var det for denne gang. Steinar hilser!

En blogg om å ha verdens fineste sønn, og hvordan livet og hverdagen er når han er alvorlig syk. Våren 2016 kom lillesøster til verden.
Posts created 428

One thought on “21.02.2016

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top