08.09.2015

Alt er fint her hjemme! Odin, jeg og hjemmesykepleieren er ute en tur hver dag. Det er godt med frisk luft, selv om det bare blir 15-60 minutter per dag. Han sitter fint i vogna, og er så nysgjerrig at jeg lurer på om han skal falle ut fordi han av og til lener seg så langt over kanten for å se. Det gjelder forøvrig i tripp-trapp stolen og. Vi må kjøpe seler, for nå står han mer enn han sitter i stolen. Og når han er ferdig å stå så slenger han seg bak i stolen igjen.. både jeg og pleierene blir litt stressa til tider. Phju..

Han prater mye om dagene, og det kommer både “nam nam”, og “hei” – selv om det virker veldig tilfeldig enda. Men nå har han begynt å “rope” når han vil noe, eller vil ha noe. Så han har begynt å kommunisere med stemmen sin. Det er fantastisk godt. På torsdag kommer to logopeder fra PPT innom for første gang. Det blir spennende å se hva de sier, og om de mener han må ha spesiell oppfølging i forhold til stemmen og lyder.

Vi snakker med Steinar på facetime to ganger om dagen. Steinar jobber 12 timers nattevakter, så vi snakker sammen på morran – før Steinar skal sove, og på ettermiddag – før Odin skal sove. Odin er bare sånn middels interessert i facetime, men han syns det er artig når Steinar leker borte – titt titt. I dag har Steinar vært borte i ei uke, og nå er det bare litt over ei uke til han er hjemme igjen. Vi gleder oss!

I forhold til trakeostomien er det veldig lite jobb for tiden. Vi gir 1-3 inhalasjoner i døgnet, og suger 1-2 ganger i døgnet. Det er deilig. Han ligger og ganske mange timer på dagslangene (uten fukter) hver dag. 

Odin sover godt, og lenge. Natta hans varer fra ca 18/19 til 05/06. Det er fort 11 timers sammenhengende søvn. Til gjengjeld sover han lite på dagtid. Ofte holder det med en dupp på formiddagen, så er han våken i 8 timer sammenhengende før barnenatta. På ettermiddagen blir han grinete, men han vil ikke sove mer. Tre ettermiddager på rad har han fått se Drømmehagen på tv. Eller, det er det samme youtube-klippet hver ettermiddag. De første dagene var han sånn middels interessert, og styra med andre ting samtidig. I går satt han bom stille på fanget mitt hele klippet (ca 12 min).

Hjemmesykepleien går det veldig bra med. Det er tre skift i løpet av døgnet, dagvakt (07-15:15), ettermiddagsvakt (15-22:15) og nattevakt (22-07:15). Vi begynner å få en flyt på dagen, og de vet hva de skal gjøre. Men det er intenst å ha folk i huset hele tiden, så jeg blir sliten. Flere ganger i løpet av dagen trekker jeg meg litt tilbake, så de er med Odin. Og på kvelden er fritiden min, og den kommer veldig godt med. 

Jeg er usikker på om jeg fremstiller alt som veldig rosenrødt her på bloggen. Og det er vel fordi ting er bra. Men det er krevende å ha en sønn med trakeostomi og respirator. Jeg skulle ønske jeg kunne gå på tur med Odin i bæreselen, uten å ha respiratoren på ryggen. Jeg skulle ønske vi kunne dra på besøk, og overnatte hos folk. Jeg skulle ønske vi kunne høre Odins latter. Jeg skulle ønske vi kunne sove med Odin ved siden av oss. Men ting tatt i betrakning – vi har det veldig fint. Odin er ei sjarmerende sol, vi er ute daglig, hjemmesykepleierene er hyggelige og hjelpsomme – og vi føler oss trygge. Vi har mye å være glad for. <3 

En blogg om å ha verdens fineste sønn, og hvordan livet og hverdagen er når han er alvorlig syk. Våren 2016 kom lillesøster til verden.
Posts created 428

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top