Time flies.

Vi har det fint! Dagene flyr, og jeg føler meg utslitt hver kveld – men vi har det skikkelig, skikkelig fint. Odin er ei sol. Han smiler til kjente og ukjente. De eneste skjærene i sjøen er gulping/oppkast som fortsatt preger dagene.. Flere runder hver dag/natt gulper eller kaster han opp, ofte ganske mye slim. Da blir han ofte veldig lei seg, og vi må gi han litt ekstra oksygen. I tillegg må vi aspirere ut mageinnhold for å begrense mer gulp/oppkast, og suge i trakeostomien etter slim. Rundene er kortvarige, og etterpå er han like blid – men de er ikke morsomme når de står på. Vi nærmer oss slutten av nedtrappingen for den siste abstinensmedisinen, så Steinar og jeg tror det er litt abstinenser inn i bildet. Men de preger han ikke veldig, for han har jevnt over veldig gode dager. I går og i dag har han begynt å snakke. Han har nesten ikke laget lyd på grunn av trakeostomien, men de siste dagene har han funnet en god teknikk. Så nå hører vi han ganske godt. Det er morsomt. 

Det er mye som skjer her ila ei uke. Denne uka har fysioterapeuten vært her to ganger, helsesøstra en gang, jordmor en gang og ei fra hjemmesykepleien på dagtid tre dager. I tillegg har vi litt besøk av familie. Denne uka har vi vært på våre første bilturer siden vi kom hjem fra sykehuset. Begge har gått veldig fint, men de var ikke så lange. I dag kjørte vi inn til Sunndalsøra for å handle. Frem til nå har vi vært mye hjemme, og på korte trilleturer i nærområdet.  Odin er ikke så mobil med alt utstyret, så enkelte dager føler jeg at jeg nesten ikke har vært utenfor stua. Så det var veldig godt å komme litt ut!

Planen videre er å fortsette å kose oss hjemme. I løpet av august skal vi på ny kontroll på St. Olavs. I september starter Steinar på jobb igjen. Han jobber offshore, så når han er på jobb får Odin (og jeg) hjemmesykepleie 24/7. Det blir nok veldig rart når Steinar drar på jobb igjen. Når september kommer har vi begge vært ut av jobb i et år. Men det blir godt å komme inn i en mer normal hverdag. Jeg ser for meg at Odin skal begynne i barnehage august 2016, og da må han ha en egen assistent. Jeg er glad det er lenge til, for jeg koser meg sånn med å tilbringe dagene med han.

Her er et ferskt bilde av ei blid badenymfe. Odin var lenge skeptisk til å bade, men de siste gangene har det blitt mer og mer stas. Nå slår han med armen så vannet spruter! Artig!

Vi har fått en ergobaby 360, som vi har begynt å bruke litt. Odin liker å sitte i selen, både mot og fra. Men det er litt tungvindt å ta han med seg rundt siden vi alltid må ha med respiratoren. På disse bildene bærer jeg dagrespiratoren i en stropp over skuldra. Om vi skal utenfor huset må vi i tillegg bære med oss oksygenkolbe og akuttveske, så da har vi valgt å ta med vogna, selv om Odin skal sitte i selen.

En blogg om å ha verdens fineste sønn, og hvordan livet og hverdagen er når han er alvorlig syk. Våren 2016 kom lillesøster til verden.
Posts created 428

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top